5 Tips til hvordan beholder du dine medarbejdere

#1 Definér hvad du ønsker fra dem

Når du som leder ansætter en medarbejder er der mange aspekter du skal dække, hvis du vil sørge for at medarbejderen kan være så produktiv og glad som muligt. De fleste medarbejdere ved godt hvad deres rolle er i firmaet, men nogle gange vil de opleve at have overstået en opgave hurtigere end først antaget, og derfor er det vigtigt at du som deres leder altid giver dem en klar definition på, hvad de skal gøre, hvornår de skal gøre det og hvad de kan gøre når først de slutter en opgave.

#2 Kommunikér ofte med den enkelte

Især i de store firmaer er det ofte svært at være leder fordi du har mange ansatte, der arbejder med, men under dig. Det er derfor vigtigt at du fra dag 1 lærer at kende din nye medarbejder. Dette er mest for dig selv, men det viser samtidig medarbejderen at du er en man kan gå til og at medarbejderen ikke blot bare er endnu et ansigt i mængden. Sørg derfor for at kommunikere tidligt og ofte med dine medarbejdere. Sørg for at holde effektive møder med dine medarbejdere.

 

#3 Skab et godt miljø

Arbejdsmiljøet er tit en afgørende faktor for, hvorvidt medarbejderne er glade eller ej. Der er mange ting du kan gøre som for eksempel at opstille gode vilkår for arbejdstider og fleksibilitet, sætte en god kaffemaskine op, og have en piccoline ansat, der kan tage sig af de ting folk ikke gider når de arbejder; vaske op. Derudover viser forskning at en af de afgørende faktorer er hvorvidt du som arbejdsgiver sørger for at der er frokost på arbejdet. Du behøver ikke servere en 4-retters menu for dem. En simpel rugbrødsstation med pålæg kan være fin, men vi har alle den kammerat, der på sin arbejdsplads har en stor frokostordning med varm mad. Derfor kan det være en stor fordel, hvis du får leveret maden udefra hvorefter du formentlig vil opleve at din medarbejder begynder at prale af sin arbejdsplads.

 

#4 Anerkend deres succeser

Ofte løser en medarbejder mange opgaver i løbet af en dag, selvom det falder ind under én opgave. Der er mange skridt i en sådan proces, og det er vigtigt at du som leder anerkender dine medarbejderes succeser så de ved at du sætter pris på deres arbejde. Sørg for at have det store overblik og sving forbi deres skrivebord en gang imellem og hør hvor langt de er, og ros dem for deres indsats indtil videre. For dig er det en lille indsats, men for dem betyder det rigtig meget at vide at chefen er med på dit hold.

 

#5 Fang utilfredshed i opløbet

Det sidste punkt er et af de klart vigtigste. Du vil opleve at dit firma er et helt samfund i sig selv. Der er de klare alfa-typer og dem, der mest af alt bare er der for at tjene penge til dagen og vejen. Nogle gange kan den enkelte medarbejder påvirke de andre i så stor grad at det kan blive en belastning for de andre. Derfor bør du altid sørge for på den ene eller anden måde at finde ud af hvor problemerne ligger hos den enkelte medarbejder sådan at du kan hjælpe ham eller hende med at få det løst. Det sender et godt signal når chefen selv er inde over de personlige interne problemstillinger og hjælper med at holde motivationen og humøret højt.