Tre Ting Du Kan Gøre Hvis Du Har Hold i Nakken

Det er en underlig følelse, sådan pludseligt at have hold i nakken. For nogen sker der midt i en eller anden aktivitet, hvor hovedet lige bliver drejet lidt for hurtigt. Andre gange vågner man simpelthen bare op med hold i nakken. Det er lidt som at blive handicappet fra det ene sekund til det andet. Før du kiggede hurtigt til venstre, eller før du gik i seng, var du fuldt ud funktionsdygtig og tænkte egentligt ikke over hvordan din nakke virkede. Nu kan du ikke dreje hovedet, og det er gået op for dig hvor meget du egentligt sætter pris på de ting, din nakke normalt tillader dig at gøre.

Så hvad gør man, hvis man har fået hold i nakken? Vi anbefaler selvfølgelig at du tager til en fysioterapeut og får kigget på det af en professionel hvis det er muligt. Kan du ikke finde tiden til det lige med det samme, så er her nogle ting du kan prøve for at lindre smerten midlertidigt. Husk på at vi ikke er læger, så det her er blot nogle af vores egne erfaringer vi deler ud af – det er ikke medicinsk rådgivning, og vi kan kun anbefale at du kontakter din læge hvis du har en lidelse.

1. Blid Massage

Der er rigtigt mange der har både gode og dårlige erfaringer når det kommer til at massere nakken. Når man har hold i nakken kan man typisk godt håndtere at få noget blidt massage, og i nogle tilfælde kan det faktisk løsne op og hjælpe gevaldigt. Andre oplever dog, at massagen enten ikke hjælper eller er direkte smertefuld. Det er svært at sige om det kan hjælpe i din situation, men hvis du ikke kan komme til en professionel og få hjælp, er det måske værd at prøve.

2. Varme

Varme har en tendens til at kunne løsne rigtigt godt op for ting i kroppen. Du kan derfor prøve at tage et rigtigt varmt bad, eller endnu bedre gå i Sauna hvis du har mulighed for det. Det lindrer ofte smerten, og kan måske hjælpe din nakke med at slappe tilpas meget af til, at dit hold i nakken forsvinder af sig selv. Til dig der ikke har tid til at stå under bruseren eller i saunaen hele dagen, så kan vi anbefale at du bruger en varmende creme som tiger-balsam eller lignende. Det giver en varm fornemmelse, og kroppen reagerer på samme måde som hvis du blev udsat for varmen – musklerne slapper af, og der sendes mere blod til området. Der er rigtigt mange der har gode erfaringer med tigerbalsam og lignende til at dæmpe smerten, og i nogle tilfælde løsner det også rigtigt godt op.

3. Afslapning

For de fleste af os, går et hold i nakken over med tiden. Det er dog ikke noget der sker midt på dagen mens vi er i gang med noget – nej, det er typisk når vi vågner om morgenen efter en nats søvn. Der skal afslapning til, og du skal helst helt glemme at der er problemer med nakken. Når du slapper helt af mentalt, kan kroppen også følge med, og så slipper musklerne langsomt sit tag.